Loading...
Mytimingcards blog 2018-06-19T12:18:50+00:00

19 juni 2018 – WHO erkent gameverslaving, maar wanneer ben je nou verslaafd?

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) erkent vanaf vandaag gameverslaving als een officiële verslaving. Het is de eerste grote instantie die dat doet. Toch is er nog veel discussie: want ben je verslaafd als je veel gamet? Of ben je dan gewoon een tikje fanatiek?

De WHO onderscheidt drie dingen die kenmerkend zijn voor een gameverslaving: een gebrek aan controle over hoe veel je gamet, een voorkeur voor gamen ten opzichte van andere activiteiten in je dagelijks leven en het blijven gamen, ook als dat negatieve consequenties heeft.

“Vaak zijn de problemen met familie, vrienden, werk en school doorslaggevend”, zegt Margot Peeters, verslavingsdeskundige van de Universiteit Utrecht. “Gameverslaafde jongeren verliezen interesse in hun omgeving, ze krijgen problemen in de sociale contacten met vrienden en familie.”

Gamer Lionel van Strien (19) speelt vooral de game Rocket League veel. “Heel veel. Ik heb er al meer dan duizend uur in zitten. Ik denk dat ik wel aan 40 uur per week kom.” Toch denkt hij niet dat hij verslaafd is. “Ik doe gewoon mijn huiswerk. Ik ga gewoon naar voetbal. Gamen is mijn hobby.”

Wel erkent hij dat hij soms in de problemen komt door zijn gedrag. “Soms maak ik te weinig tijd vrij voor schoolprojecten. Ik wil altijd gamen. Ik denk dat er een heel dunne lijn is tussen een fanatieke gamer en een gameverslaafde.”

Hij vindt het goed dat er erkenning komt voor gameverslaving. “Het verpest wel iemands leven als ze gameverslaafd zijn.”

“Het is niet helemaal duidelijk of het gamegedrag symptoom is van problemen of een oorzaak”.

Tony van Rooij, Trimbos

Niet iedereen kan zich vinden in de classificatie van de WHO. Een groep wetenschappers, onder wie ook verslavingsdeskundige Tony van Rooij van het Trimbos Instituut, schreef in aanloop naar dit besluit al in 2016 een open brief aan de WHO.

Volgens de wetenschappers is het nog te vroeg om gameverslaving op de lijst te zetten: er moet meer onderzoek komen. “Voor je zoiets doet, wil je er zeker van zijn dat het bijdraagt aan het oplossen van het vraagstuk”, schrijft Van Rooij op de website van het Trimbos.

Volgens Van Rooij kan het label gameverslaving een verkeerde indruk geven bij gamers die lichte problemen hebben. Er is nog veel niet bekend over gameverslaving. “Het is niet helemaal duidelijk of het gamegedrag symptoom is van problemen, of een oorzaak, of allebei.”

Verslavingsdeskundige Peeters voegt toe: “Het moet duidelijk zijn dat de symptomen onderscheidend genoeg zijn om de problematische gamer te onderscheiden van de gepassioneerde gamer, of de e-sporter. Die laatste twee moeten we natuurlijk niet als ‘ziek’ labelen. Er moet meer onderzoek komen, want we weten nog niet wanneer iemand verslaafd is, of een gepassioneerde gamer.”

YouTuber Yarasky (echte naam Jan) gamet 2 tot 3 uur per dag. “Veel minder dan mensen denken. Af en toe game ik ook een hele dag niet.” Hij maakt nu zo’n vijf jaar gamevideo’s op YouTube en heeft inmiddels 680.000 abonnees. “Op de basisschool en middelbare school speelde ik best wel veel. Ik heb het alleen nooit moeilijk gevonden om te stoppen. Ik kan altijd naar sport gaan en mijn sociale leven gaat gewoon door.”

Hij begrijpt wel dat sommige gamers het moeilijk vinden en verslaafd raken. “Overal waar je bent kun je op het internet, dat speelt echt mee in hoeveel tijd mensen erin steken. Vroeger kon je als je naar buiten ging niet gamen. Nu kun je het non-stop in de gaten houden.”

Wanneer slaat gepassioneerd over in verslavend?

Margot Peeters, Universiteit Utrecht

In Nederland is de erkenning van de WHO slechts een volgende stap. Behandelaars gebruiken hier de DSM, een naslagwerk voor psychiaters waarin alle geestelijke aandoeningen staan beschreven. Ook daarin komt gameverslaving voor, als internet gaming disorder. In de DSM staat gameverslaving in de bijlage: impliciet wordt daarmee bedoeld dat er meer onderzoek moet komen.

Volgens Peeters is het belangrijk dat zowel de WHO als de DSM snel met duidelijkheid komen. “Zoals een geaccepteerd meetinstrument. En meer onderzoek: welke symptomen zijn doorslaggevend? Daarnaast hebben we een diagnose nodig om mensen die kampen met gameverslaving goede zorg aan te kunnen bieden.”

Denk jij dat je gameverslaafd bent, of lijdt jouw leven onder je gamegedrag? Test je gedrag op Gameninfo.nl. Of neem contact op met de Gamen Infolijn (0900-1995).

Bron: Ad.nl

16 juni 2018 – 7 handige tips om te voorkomen dat je kind tijdens de vakantie de hele dag achter een scherm zit.

De zomervakantie komt er weer aan en om te voorkomen dat je kinderen de hele dag achter een scherm van tv,tablet of mobieltje zitten hier de volgende tips/regels:

  • Verbied het niet compleet. Als je onredelijke verwachtingen en regels hebt, dan zullen je kinderen alleen maar meer naar een scherm gaan verlangen. Het is een kwestie van geven en nemen.
  • Ga lekker veel naar buiten. Zorg ervoor dat je je kinderen enthousiast maakt over de dingen die ze allemaal kunnen doen buiten zoals zwemmen, voetballen, tuinieren, etc, etc. En leg uit dat buiten spelen en dingen doen goed is voor hen.
  • Alleen scherm tijd in de middag. Als je ze ’s morgens al naar een scherm laat turen, dan zijn ze passief bezig. Als je kinderen zo de dag beginnen, is het moeilijker om in een actieve modus te komen. ’s Middags, als ze uitgeput zijn van het buitenspelen, dan is het tijd om even rustig te ontspannen met een tablet of tv, maar stel wel een tijd in. Of plan bijvoorbeeld een uur in de vroege avond als je zelf nog het eten moet klaarmaken.
  • Houd een beetje een planning aan. Vakanties moeten relaxed zijn, maar je kunt niet van kinderen verwachten dat zij zich 12 uur per dag zelf kunnen bezig houden. Zorg daarvoor voor een beetje schema. Maak aan het begin van de week een schema met een aantal activiteiten per dag, dan weten de kinderen een beetje waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten.
  • “Ik verveel me” helpt niet. Je zult het ongetwijfeld horen deze vakantie, maar geef er niet aan toe. Vervelen is goed voor een kind. Het stimuleert zijn creativiteit, ze moeten nu zelf verzinnen wat ze willen gaan doen (of niet doen).
  • Niet bij vriendjes laten spelen om alsnog stiekem te gaan Xboxen. Overleg met de andere ouders dat je wilt dat je kind minder tijd achter een scherm zit en dat je dus niet wilt dat hij of zij bij hen wel de hele dag gaat zitten gamen of tv kijken.
  • Papa en mama mogen zelf ook minder vaak achter een scherm. En ja, dat is voor sommigen onder ons erg lastig. Maar je kunt moeilijk je kind verbieden achter een scherm te kruipen en vervolgens wel zelf de hele dag je mobieltje te checken!

Bron: Leukemoeders.nl

15 juni 2018 -Een op de zeven kinderen heeft gehoorschade, link met muziekspelers

Zo’n 14 procent van de kinderen rond de 10 jaar heeft gehoorschade door lawaai. Zij zijn ook vaker dan leeftijdsgenootjes gevoelig voor harde geluiden of hebben last van oorsuizen. Dat komt naar voren uit een onderzoek in het kader van de grootschalige studie Generation R van het Erasmus MC. De onderzoekers namen bij 3000 kinderen een uitgebreide gehoortest af.

Veertig procent van deze kinderen gebruikt draagbare muziekspelers, zoals de mobiele telefoon. De onderzoekers hebben de kinderen slechts geobserveerd en niet gekeken naar een direct verband tussen de gehoorschade en het luisteren naar muziek via koptelefoons. “Het is te vroeg om te zeggen dat het een leidt tot het ander. Daarvoor moeten we de testen herhalen. Maar het lijkt er wel erg op”, zei kno-arts en hoofdonderzoeker Marc van der Schroeff in het NOS Radio 1 Journaal. Wel is duidelijk dat kinderen die muziekspelers gebruiken een drie keer hoger risico lopen op gehoorschade.

Van der Schroeff noemt het schokkend dat al op zo’n jonge leeftijd gehoorverlies wordt vastgesteld door lawaai, en een relatie met het gebruik van muziekspelers. “Zeker omdat het hier gaat om 10-jarigen. We gaan ervan uit dat de lawaaibelasting bij deze kinderen in de komende jaren zal toenemen, bijvoorbeeld door evenementen die zij gaan bezoeken.”

Onomkeerbaar

Gehoorverlies is volgens de onderzoekers vaak onomkeerbaar, vroege gehoorschade kan zich opstapelen en leiden tot bijvoorbeeld problemen op school of met het gedrag. “Juist daarom is het zo belangrijk om te weten hoe het met het gehoor van jonge kinderen is gesteld en wat de relatie met het gebruik van muziekspelers is”, zegt onderzoeker Carlijn le Clercq.

Volgens haar gaat het bij de ‘lawaaischade’ om zowel gehoorverlies in de hoge tonen als een dip in het audiogram, de toonhoogte van spraak en muziek. “In totaal zegt ruim elf procent van de kinderen zelf last te hebben van harde geluiden, vervorming van geluid of oorsuizen.”

Generation R is een grootschalige studie waarbij duizenden kinderen door het Erasmus MC worden gevolgd, van de vroege zwangerschap totdat ze jongvolwassen zijn. Inmiddels zijn de kinderen 13 jaar oud. Er is al een vervolgstudie gestart: Generation R Next.

Bron: AD.nl

Een op de zeven kinderen heeft gehoorschade, link met muziekspelers

5 juni 2018 – Meer bijziendheid onder jongeren door gebruik smartphones en tablets.

Vandaag weer in het nieuws: Het Erasmus MC constateert dat het gebruik van tablets of smartphones leidt tot meer bijziendheid bij kinderen. Een kwart van de dertienjarigen is bijziend. Dit aandeel was voorheen kleiner, constateren onderzoekers.

Veel kinderen besteden binnenshuis veel tijd achter hun smartphone en tablet. Hierdoor raken hun ogen niet gewend aan in de verte kijken. De ogen van kinderen kregen vroeger meer licht, doordat ze meer buiten speelden, aldus de onderzoekers. Lees het hele artikel hier.

Wat kun je doen om bijziendheid voorkomen?

Het Oogfonds adviseert voor kinderen en jongeren wiens ogen nog in ontwikkeling zijn  de 20-2-2 regel (tot 20 jaar):

  • na 20 minuten dichtbij kijken 20 seconde pauze
  • minstens 2 uur per dag buiten zijn
  • daarnaast raden we aan om minstens dertig centimeter afstand te nemen van beeldschermen zoals tablets

Wat ook helpt:

 Geef het goede voorbeeld

Bij het bedenken van hoe lang je kind achter een beeldscherm zit, bedenk dan ook dat jij het rolmodel voor je kind bent. Kinderen kopieëren gedrag. Zit je zelf de hele dag achter je smartphone, computer of tablet? Dan wordt het lastig om je kinderen het de hele dag te verbieden. Zorg dat je afspraken maakt, die je zelf ook kan naleven.

 Maak duidelijke afspraken

Heb je bedacht wat jij belangrijk vindt, maak dan duidelijke afspraken met je kinderen. Hoe meer duidelijkheid er is voor kinderen, hoe beter ze de afspraken zullen naleven. Leg goed uit waarom jullie deze afspraken bedacht hebben en waarom je dit belangrijk vindt. Spreek je kinderen erop aan als ze de afspraken niet nakomen. Met Mytimingcards maak je samen met je kind duidelijke afspraken, de kaarten en timer geven meer overzicht en balans en minder strijd.

Geen enkele ouder wil dat zijn of haar kind op latere leeftijd ernstig slechtziend of blind wordt. Dus meer spelen en minder schermtijd voorkomt hopelijk veel ellende.

Bron: Nu.nl en het Oogfonds

4 juni 2018 – Met deze educatieve spelletjes apps wordt het zeker gezellig.

In plaats van Fortnite of de alleen maar YouTube kijken is het misschien wel leuk om eens een klassiek bordspel te spelen met je vriend of vriendinnetje.ok als spelletjes apps beschikbaar. l.

Roxie’s Puzzle Adventure – leuke puzzel app voor jong en oud:

  • Elementen van intelligentie ontwikkelen.
  • Analytisch vermogen ontwikkelen.
  • Bevorderen van praktisch denken.

De app:

De app biedt 16 puzzels verpakt in een landkaart. Je speelt steeds een deel van de kaart vrij en zo kan je weer een puzzel maken. De rest van de kaart is bedekt door mist. Je zal eerst een vrije puzzel moeten oplossen om de mist weer iets op te laten trekken.
Op de kaart zie je ook gelijk de puzzels die je al hebt opgelost. Je ziet hoeveel sterren je hebt verdiend en hoeveel puzzelstukken je hebt gebruikt.

Peter en de wolf

  • Kennis maken met klassieke muziek
  • Muzikale beleving
  • Muziekinstrumenten

Het gaat om een muzikaal sprookje van de Russische componist Sergej Prokofjev. Hij bedacht een verhaal over het jongetje Peter dat samen met een paar andere dieren een gevaarlijk avontuur beleeft. Elk figuur heeft zijn eigen herkenningsmelodie. Peter herken je aan zijn melodie met de strijkers. Het vogeltje wordt gespeeld door de fluit en de eend waggelt op de melodie van de hobo. In 1936 werd Peter en wolf voor het eerst uitgevoerd.

Toontastic – filmpjes maken, ontwerpen, audio opnemen

Als jou kind graag verhalen bedenkt dan biedt Toontastic veel uitdaging. Met deze app maakt je kind vrij eenvoudig zijn eigen tekenfilm.

Kolonisten van Catan: wie wordt de baas over Catan?

Tijd om je veroveringsdrang te botvieren! Ook de Kolonisten van Catan is als spelletjes app beschikbaar, inclusief uitbreidingen als Zeevaarders en Steden & Ridders. De Kolonisten van Catan-app biedt net als de Monopoly app de mogelijkheid om alleen of in multiplayer te spelen. Net als het originele spel speel je Kolonisten met maximaal vier spelers.Je kunt de Kolonisten-app op verschillende apparaten spelen, op desktop (Apple), smartphone of tablet! De Kolonisten van Catan app is gratis verkrijgbaar en de uitbreidingen kosten tussen de 2,29 en 5,59 euro per stuk. Voor 10,99 euro koop je alle uitbreidingen in een bundel. De app is verkrijgbaar voor iOS en Android

Mens Erger Je Niet! app

De Mens Erger Je Niet! app biedt 2 spelversies tegen de computer of tegen elkaar: het traditionele Mens Erger Je Niet! met ‘houten’ pionnen of een spelvariant met mini games en grappige lachende pionnen. Bij deze laatste spelvariant speel je een minigame zodra je de pion van de tegenstander wilt ‘slaan’. De winnaar mag door in het spel, de verliezer zet zijn pion terug in het ‘thuishonk’. Welke versie je ook speelt, hou het hoofd koel en erger je niet! De app is beschikbaar voor elke iPad en kost € 2,69. Download hem voor iPad via https://itunes.apple.com/nl/app/mens-erger-je-niet/id885412580?l=en&mt=8

Ganzenbord app

Kinderen kunnen nu ook het oudhollandse ganzenbord spelen op de iPad of tablet. Kies een van de 5 diertjes als speelfiguur (gans, kuiken,  hondje, kat of egeltje) en zie hoe ze over het bord lopen of waggelen. Leuke animaties brengen het bord tot leven. De regels zijn hetzelfde: als je op de put komt moet je een beurt overslaan en wie op een gansje komt, volgt de vliegende ganzen naar een nieuw vakje. Je kunt zowel tegen de computer als tegen elkaar spelen met maximaal vier spelers. De app is beschikbaar voor elke iPad en Android tablet en kost € 1,79. Download hem voor iPad via https://itunes.apple.com/nl/app/game-of-goose/id882716674?l=en&mt=8 of voor Android tablets via https://play.google.com/store/apps/details?id=eu.jumbo.gog

Wie ben ik?

Waar je vroeger ‘Wie Ben Ik’ speelde met papieren briefjes op je hoofd, kan je dit nu spelen met een app. Wat Ben Ik is eigenlijk het zusje van Heads Up!. Deze app biedt net iets minder mogelijkheden, maar is in tegenstelling tot Heads Up! wél in het Nederlands te spelen. Dit maakt het leuk om met het hele gezin samen te doen. Hoe het spel werkt? Heel simpel: je houdt je telefoon voor je. Vervolgens moeten jouw familie of vrienden hints geven door te mimen, zingen, neuriën of omschrijven. Het enige wat ze niet mogen doen is het woord noemen of een vertaling ervan geven. Er zijn veel categorieën waar je uit kan kiezen. Mocht je een uitbreiding willen dan komen hier extra kosten bij kijken.

Welke van deze spelletjes apps ga jij uitproberen?

Bron: Jumbo.eu en Simyo.nl

1 juni 2018 – Wie schrijft die blijft zeggen ze maar schrijven we nog wel? En heeft leren schrijven nog wel zin?

Moeten we het schrijfonderwijs binnenkort maar afschaffen? We maken immers steeds meer gebruik van computers en tablets. Waarom zouden we onze kinderen dan nog leren schrijven?  Uit onderzoek blijkt echter dat leren schrijven wel degelijk nut heeft. Jolien Francken van de Radboud Universiteit heeft in 2013 een literatuurstudie afgerond naar het effect van typen en schrijven op de leesvaardigheid. Daar kwam uit naar voren dat schrijven met de hand andere effecten op de hersenen heeft dan typen. Ten eerste zorgt schrijven voor een betere ontwikkeling van de fijne motoriek. Ten tweede leren we letters beter en sneller herkennen, als we letters met de hand leren schrijven.

Schrijven is dus van invloed op de leesvaardigheid. Maar het is niet zo dat schrijven beter is dan typen. Het werkt alleen anders in onze hersenen. Er is geen enkel bewijs dat als kinderen niet zouden leren schrijven, ze dan niet in staat zouden zijn om te leren lezen. Jolien Francken stelt alleen dat de motorische component van het schrijven het leren lezen vergemakkelijkt. Haar conclusie is dat het belangrijk is om aandacht te blijven besteden aan schrijfvaardigheden en dat meer onderzoek nodig is naar de effecten van het gebruik van laptops en i-Pads op school. Wil je meer weten? Lees op Kennisnet meer over het onderzoek van Jolien Francken.

Mytimingcards om te printen en uit te proberen:

Ben je nieuwsgierig geworden naar Mytimingcards? Wil je meteen ervaren wat de tijdskaarten voor jouw gezin kunnen betekenen? Klik op de afbeelding en download de 2 gratis Mytimingcards.

Wil je gelijk de Mytimingcards bestellen klik hier 

27 mei 2018 – Help mijn kind krijgt een eerste mobiele telefoon!

In totaal kregen vorig jaar bijna 200.000 kinderen tussen de 4 en 18 jaar hun eerste mobiele telefoon. Kinderen krijgen op steeds jongere leeftijd een mobiele telefoon, ouders vinden het belangrijk dat hun kinderen bereikbaar zijn maar maken zich wel zorgen over de invloeden van nieuwe media.

Waar ga je de telefoon voor gebruiken?

Een belangrijke reden voor de aanschaf van de eerste mobiele telefoon voor ouders is het bereiken van de kinderen. Even bellen om te vertellen dat je veilig bent aangekomen is natuurlijk ook een fijn idee. De telefoon wordt in de praktijk echter ook voor andere zaken gebruikt, daarom is het handig om alvast na te denken waar het toestel voor wordt gebruikt. Als je weet waar het toestel voor gebruikt gaat worden, dan maakt dat de zoektocht naar het juiste toestel, een stuk makkelijker.

Toestelkeuze

Het nadenken waarvoor een mobiele telefoon wordt gebruikt, helpt ook bij de toestelkeuze. Wil je kind naast bereikbaar zijn ook graag foto’s maken, dan is een goede camera wel fijn. Is internet onderweg een handige optie, dan valt de keuze al snel op een smartphone. Kies je ervoor om een nieuwe telefoon aan te schaffen, of is de oude telefoon van een van de ouders wellicht nog een optie.

Abonnement of prepaid

Naast de toestelkeuze, moeten er ook gekozen worden tussen een prepaid SIM-kaart, een SIM-only-abonnement of een abonnement inclusief toestel.
Een prepaid SIM-kaart moet je telkens handmatig opladen, maar hierdoor houd je wel de kosten goed in de hand. Veel ouders vinden dit handig, omdat je kinderen meteen leert om te gaan met geld.
Met een Sim-only-abonnement krijg je maandelijks een bepaald tegoed, hiermee kan je internetten en bellen, vaak voor een aantrekkelijke prijs. Je moet wel zelf voor het telefoontoestel zorgen.
Tenslotte kun je kiezen voor een abonnement, afhankelijk van het telefoontoestel betaal je het toestel in 1 keer of per maand.

Wifi vs. 4G

Tegenwoordig kun je bijna overal buitenshuis met je mobiele telefoon internetten, met een 4G abonnement van KPN kun je daarmee eenvoudig online. Mocht je kind dit nog niet nodig hebben, dan kun je kiezen voor een abonnementsvorm waarbij je alleen kan bellen en sms’en. Uiteraard kan je zoon of dochter wel gebruik maken van WiFi om te internetten.

Wat spreken we af?

Niet het leukste onderdeel, maar toch belangrijk. Welke afspraken maak je met je kind over zijn mobiele telefoongebruik? Mag de mobiele telefoon aan tafel? Moet het toestel uit na een bepaalde tijd? En hoe zorg je dat het de kosten binnen de perken blijven? Op de website Kind-Mobiel staan een aantal bruikbare tips, van toestelkeuze tot afspraken en het monitoren van belgedrag. Met Mytimingcards maak je op een makkelijke manier afspraken met je kind over het maximale beeldschermgebruik. De kaarten geven overzicht en duidelijkheid en voorkomen discussies.

Spelletjes, internet of toch alleen bellen

In het begin wil je misschien wel de controle hebben over welke apps je kind op zijn of haar telefoon krijgt. Denk bijvoorbeeld aan WhatsApp, muziek en spelletjes. Dit zou je bijvoorbeeld met apps als Smart App Protector kunnen doen. Hiermee kun je middels een wachtwoord of patroon toegang verlenen tot bepaalde apps. Je kunt deze wachtwoorden ook voor een bepaalde tijd inschakelen.

Extra telefoonkosten liggen op de loer

Mocht je kind niet op de hoogte zijn van bepaalde bijkomende telefoonkosten als een abonnement of verzekeringen. Vertel hem of haar dit ook direct bij aankoop van een toestel. Je kunt bijvoorbeeld het 06-nummer blokkeren voor sms-diensten via smsdienstenfilter.nl. Simyo biedt daarnaast ook het voordeel dat sms’en naar een premium sms-dienst niet mogelijk is. Een andere optie is een datalimiet instellen, dit kan zowel op Android als iOS. Ook zijn hier verschillende apps voor zoals My Data Manager, deze app is beschikbaar op iOS en Android. Zo voorkom je namelijk torenhoge rekeningen.

Is jouw kind al toe aan een mobieltje?

Met bovenstaande tips hopen we je een beetje op weg te helpen in de wereld van de mobiele telefonie voor kinderen.  Wat zijn jouw tips? Hebben jouw kinderen al een mobieltje?

24 mei 2018 – 7  TIPS VOOR EEN VERANTWOORD BEELDSCHERMGEBRUIK

TIP 1: REGELS HOREN ERBIJ

Kinderen hebben regels en grenzen nodig. Kinderen leren al jong dat er verschillende regels bestaan. Zo zijn er bijvoorbeeld afspraken over bedtijd en zakgeld. Daarom is het ook logisch dat er regels gelden voor beeldschermgebruik en beeldschermtijd. Maak afspraken over waar en wanneer het wel en niet mag. Denk aan smartphones aan tafel of in bed. Ook over de duur van het gebruik kun je afspraken maken. Leg uit waarom je deze regels belangrijk vindt en geef je kind de ruimte hier op te reageren. Zo weet je ook of je kind de regel begrijpt. Wanneer je kind al wat ouder is, kun je regels in gezamenlijk overleg opstellen. Met Mytimingcards maak je op een leuke en makkelijke manier afspraken met je kind over het beeldschermgebruik.

TIP 2: BLIJF REALISTISCH

Zorg voor regels waar je kind zich goed aan kan houden. Kinderen die al vroeg gewend zijn zich aan regels te houden over beeldschermgebruik, hebben er later minder moeite mee. Onthoud dat helemaal verbieden geen zin heeft. Je kind komt immers ook op andere plekken in aanraking met online activiteiten. Op school bijvoorbeeld speelt het beeldscherm in de vorm van een computer of tablet een steeds grotere rol.

TIP 3: NIET VOOR HET SLAPENGAAN

Liever geen tv, tablet of telefoon kort voor het slapengaan. Onderzoek wijst keer op keer uit dat het blauwe licht van schermen ervoor zorgt dat je minder én onrustiger slaapt. Dat geldt overigens zowel voor jou als voor je kind. Een bedritueel van tandenpoetsen, iedereen welterusten wensen en samen een boekje lezen is beter dan nog even een spelletje spelen op mama’s telefoon.

TIP 4: CHECK DE RICHTLIJNEN RONDOM BEELDSCHERMTIJD

Vind je het lastig om tot goede afspraken te komen over de beeldschermtijd van je kind? Laat je inspireren door de landelijke richtlijnen:

0-2 jaar: eventueel een paar keer per week samen, maximaal 5 minuten per keer.
2-4 jaar: 5 tot 10 minuten per keer, maximaal 30 minuten per dag.
4-6 jaar: 10 tot 15 minuten per keer, maximaal 1 uur per dag.
6-8 jaar: 30 minuten per keer, maximaal 1 uur per dag.
8-10 jaar: maximaal 1 tot 1,5 uur per dag.
10-12 jaar: maximaal 2 uur per dag.
12 jaar en ouder: maximaal 3 uur per dag.

TIP 5: KRIJG INZICHT IN HET MEDIAGEBRUIK VAN HET KIND

Communiceer en houd toezicht op wat je kind doet via de verschillende media. Kijk of de desbetreffende inhoud geschikt is voor de leeftijd van je kind. Een goed hulpmiddel hierbij is kijkwijzer.nl. Deze site bepaalt of de inhoud van een film, game of televisieprogramma geschikt is voor de leeftijd van het kind. Of kijk/speel gewoon eens mee met je kind. Zo kun je je een beter beeld vormen van de inhoud die je kind krijgt voorgeschoteld bij het gebruik van de verschillende media.

TIP 6: WEES JE OOK BEWUST VAN JE EIGEN MEDIAGEBRUIK

Kinderen kopiëren het gedrag van hun ouders. Dus als jij je telefoon tijdens het eten naast je bord hebt liggen, denkt je kind dat het normaal is om de hele tijd je mobiel te checken. Wees dus bewust van je eigen mediagebruik en geef het goede voorbeeld.

Tip 7: KIJK OOK EENS MEE

Wees niet bang om af en toe een spelletje mee te spelen of de vlogs te bekijken waar je kind zo enthousiast over is. Zo ervaar je ook zelf waarom je kind het zo leuk vindt en krijg je bovendien goede inzichten over wat er in het hoofd van je kind omgaat.

Tot slot

Maak het ook leuk en aantrekkelijk voor je kind om offline te zijn. Ga samen wat leuks doen en laat je eigen telefoon ook gewoon lekker thuis. Zo geef je meteen het goede voorbeeld.

Veel plezier samen, on- en offline!