Loading...
Mytimingcards blog 2018-10-18T19:54:32+00:00

Wanneer mag jouw kind een mobiele telefoon?

De leeftijd waarop kinderen hun eerste mobieltje krijgen, is in korte tijd enorm gedaald. We zien nu al kinderen van 8 jaar met een mobiel en van 10 jaar met een smartphone. En soms zijn ze zelfs nog jonger. De meeste kinderen krijgen hun eerste smartphone vlak voordat ze naar de middelbare school gaan.

Vanaf welke leeftijd mag jouw kind een mobiel?

Gezinnen bepalen zelf wat het juiste moment is. Ouders denken hier heel verschillend over. De ene ouder wil zo lang mogelijk uitstellen dat kinderen een mobiel hebben. De andere ouder vindt het geen probleem of vindt het juist wel fijn als zijn of haar kind altijd bereikbaar is. Dat je je kind altijd kunt bellen, kan een veilig gevoel geven. Tot het moment dat je kind zijn telefoon niet opneemt natuurlijk. Sommige kinderen negeren berichtjes of telefoontjes van hun ouders, omdat ze zich te veel gecontroleerd voelen.

Op de basisschool hebben kinderen nog geen telefoon nodig. Zodra ze naar de brugklas gaan, wordt dat anders. Een telefoon is dan onmisbaar. Veel scholen gebruiken een app voor informatie over het rooster (wijzigingen en uitval) en tijdens de lessen wordt de telefoon steeds vaker actief ingezet. Een smartphone is ook belangrijk bij onderling contact tussen de kinderen.

De combinatie van een groep en sociale media kun je merken aan Whatsapp-ruzies en afleiding bij het maken van huiswerk. Er gebeurt veel tegelijk in de brugklas. Het is daarom handig om kinderen vanaf groep 7 of 8 al kennis te laten maken met online communiceren en de afspraken die hier bij horen.

Welke regels werken voor het gebruik van mobieltjes?

Als je kijkt naar wat de meeste ouders doen, en naar wat werkt in de opvoeding, dan zijn dit goede regels en tips om je kind mee te geven.

Gedraag je fatsoenlijk: geen telefoon aan tafel tijdens het eten, en je telefoon niet opnemen als je met iemand anders aan het praten bent. Of je zegt: “Vind je het goed dat ik even opneem?”

Niet met je mobiel naar bed. Onder andere vanwege de straling door contact met de zendmast en wifi. Zet het toestel daarom liever op de vliegtuigstand als je hem als wekker wilt gebruiken. Maar ook vanwege het blauwe licht dat het beeldscherm uitstraalt en de invloed die dat heeft op je slaapritme.

Geen mobiel in de klas gebruiken. Een mobiele telefoon leidt namelijk zó af, dat je niet meer volgt wat er in de les gebeurt. Dan heb je er niets aan dat je op school zit, want je hersens kunnen niet multitasken (twee dingen tegelijk: luisteren, leren en spelen met je mobiel).

Geen mobiel gebruiken op de fiets. Simpelweg, omdat het gevaarlijk is. Een vader voert op dit moment campagne, omdat hij zijn zoon van 13 verloor. Zijn zoon was bezig een speellijst te maken op Spotify, toen hij geschept werd door een auto. Het was niet de schuld van die auto. De jongen stierf. Alles kan wachten, maar het verkeer niet. Stop je mobiel dus weg in het verkeer en doe ook geen oordopjes in met muziek.

Zet geen foto’s of filmpjes van anderen online waarvoor ze zich zouden kunnen schamen. Stuur geen beelden van anderen door die jij krijgt als iemand er gek of (deels) naakt op staat. Verwijder ze van je telefoon.

Zorg voor je privacy: geef nooit je telefoonnummer aan iemand die je niet goed kent.

Vraag hulp als je dat nodig hebt. Bijvoorbeeld wanneer er iets vervelends is gebeurd op internet. Dat kan bijvoorbeeld via Meldknop.nl.

Check je de telefoon van je kind?

Natuurlijk wil je in de gaten houden wat je kind met zijn mobiel doet. Bij een basisschoolkind mag je nog best zo nu en dan in zijn of haar telefoon kijken als dat nodig is. Bij een puber wordt dat wat lastiger, die heeft ook behoefte aan (en recht op) privacy. Als er geen goede reden is om in te breken in zijn of haar mobiel, kun je het beter niet doen. Of je kijkt samen, dat kan natuurlijk ook.

Bron: Opvoeden.nl

Kinderen die 2 uur of minder per dag op hun smartphone zitten, scoren beter op taalvaardigheid

Samenvatting onderzoek Lancet Child & Adolescent Health

Background

Childhood and adolescence are crucial periods for brain development, and the behaviours during a typical 24 h period contribute to cognitive performance. The Canadian 24-Hour Movement Guidelines for Children and Youth recommend at least 60 min physical activity per day, 2 h or less recreational screen time per day, and 9–11 h sleep per night in children aged 8–11 years. We investigated the relationship between adherence to these recommendations and global cognition.

Methods

In this cross-sectional observational study, we obtained data from the first annual curated release of the Adolescent Brain Cognitive Development study, a 10-year longitudinal, observational study. Data were collected from 21 study sites across the USA between Sept 1, 2016, and Sept 15, 2017. The participants were 4524 US children aged 8–11 years from 20 study sites. Exposures of interest were adherence to the physical activity, recreational screen time, and sleep duration guideline recommendations. The primary outcome was global cognition, assessed with the NIH Toolbox (National Institutes of Health, Bethesda, MD, USA), which we analysed with multivariable linear mixed-effects models to examine the relations with movement behaviour variables.

Findings

Complete movement behaviour data were available for 4520 participants. The mean number of guideline recommendations met was 1·1 (SD 0·9). Overall, 2303 (51%) participants met the sleep recommendation, 1655 (37%) met screen time, and 793 (18%) met the physical activity recommendation. 3190 (71%) participants met at least one recommendation, whereas 216 (5%) of participants met all three recommendations. Global cognition was positively associated with each additional recommendation met (β=1·44, 95% CI 0·82–2·07, p<0·0001). Compared with meeting none of the recommendations, associations with superior global cognition were found in participants who met all three recommendations (β=3·89, 95% CI 1·43 to 6·34, p=0·0019), the screen time recommendation only (β=4·25, 2·50–6·01, p<0·0001), and both the screen time and the sleep recommendations (β=5·15, 3·56–6·74, p<0·0001).

Interpretation

Meeting the 24 h movement recommendations was associated with superior global cognition. These findings highlight the importance of limiting recreational screen time and encouraging healthy sleep to improve cognition in children.

Bron: National Institutes of Health.

Schietspel Fortnite aanleiding voor honderden echtscheidingen

De populariteit van het schietspel Fortnite is aanleiding voor honderden, misschien wel duizenden echtscheidingen in het Verenigd Koninkrijk. Dat claimt het bedrijf divorce-online.co.uk na onderzoek van 200 echtscheidingsverzoeken. Als die lijn wordt doorgetrokken, verwacht het bedrijf dat Fortnite de drijfveer is voor bijna 5.000 Britse echtscheidingen dit jaar. In 2016, het meest recente jaar met beschikbare gegevens, werden in Groot-Brittannië in totaal 107.071 echtscheidingen uitgesproken.

,,Fortnite is een van de meest verslavende games ooit gemaakt. Steeds meer mensen kampen door hun online verslavingen met relatieproblemen”, verklaart een woordvoerder van divorce-online.co.uk. Het is niet duidelijk of meer vrouwen of meer mannen Fortnite aangeven als (mede)reden om te scheiden.

Het schietspel is 125 miljoen keer gedownload en telt 40 miljoen actieve spelers. Gamers vechten met elkaar tot er één ‘survivor’ overblijft. Het spel is zo gemaakt dat deelnemers altijd verder willen spelen. Ze krijgen beloningen als ze een nieuw level bereiken en ze ervaren groepsdruk van teamleden om elkaar niet in de steek te laten.

Maker Epic Games behaalde in maart 2018 een omzet van 223 miljoen dollar. Op internet circuleren petities met de vraag om het spel uit de handel te halen. ,,Dit spel heeft mijn relatie verwoest”, is er te lezen.

Bron: AD.nl

Jeugd nog steeds gelukkig, maar schooldruk neemt toe

Universiteit Utrecht, het Trimbos Instituut en het Sociaal Planbureau hebben weer een onderzoek gedaan onder jongeren tussen de 11 en 16 jaar.

Ze onderzoeken iedere vier jaar onderwerpen die jongeren in deze leeftijdsgroep aangaan. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld de relatie met hun ouders, alcoholgebruik, seks en pesten.  Al sinds dit onderxoek in 2001 startte behoren de Nederlandse jongeren tot de meest gelukkige jongeren van Europa. Vaak samen met jongeren uit Finland, IJsland, Albanië en Armenië. Het minst gelukkig zouden jongeren uit Turkije, Roemenië en Polen zijn. Dit meldt onder meer de NOS woensdag.

Goede relatie met ouders

UIt het onderzoek blijkt dat de relatie tussen jongeren en hun ouders over het algemeen heel goed is. Ook als ze wat ouder worden zegt de overgrote meerderheid dat het gemakkelijk is om zorgen met een ouder te bespreken.

Meer schooldruk

Verder komt naar voren dat het aantal middelbare scholieren in de afgelopen jaren veel meer druk zijn gaan ervaren van hun schoolwerk. Volgens de onderzoekers komt dat omdat er een einde lijkt gekomen aan de zesjescultuur. Er wordt meer aan huiswerkbegeleiding gedaan en de eisen voor een diploma zijn strenger. Alles is meer prestatiegericht. Maar ondanks de prestatiedruk is er in de afgelopen vier jaar geen toename in psychische problemen, zo stellen de onderzoekers vast. Mogelijk komt dat doordat het met de jongeren op andere vlakken beter gaat, zoals de relatie met hun ouders en de sfeer op school.

Seks, roken en drank

Jongeren starten nog steeds op dezelfde leeftijd met seks als vier jaar geleden. Gemiddeld zo’n tien procent van de jongeren onder de 17 heeft ooit seks gehad. Van de 16-jarigen heeft 23 procent het al een keer gedaan. Wel is het condoomgebruik onder jongeren sterk afgenomen. Mogelijk komt dit doordat de Veilig Vrijen-campagnes in 2011 zijn gestopt.

Jongeren zijn minder gaan roken, maar het aantal jongeren dat drinkt is sinds 2013 bijna hetzelfde gebleven. Ondanks dat de alcoholleeftijd in 2014 verhoogd is naar 18 jaar heeft 40 procent van de 15-jarigen en 53 procent van de 16-jarigen in de laatste maand gedronken. En ruim 70 procent van deze alcoholgebruikers drinkt minstens vijf glazen alcohol op een avond.

Sociale media

Meer dan 30 procent van de leerlingen in het voortgezet onderwijs heeft de hele dag door contact met anderen op sociale media. Bij 7 procent van deze leerlingen is er echt sprake van problematisch gebruik. Dit komt vaker voor bij meisjes dan bij jongens.

Jongens hebben dan weer vaker problemen met gamen. Ongeveer 13 procent van de jongens gamet ten minste 24 uur per week. Zeven procent van de jongens is een zogenaamde problematische gamer.

Deelname onderzoek

In totaal deden ruim 8000 kinderen mee aan het onderzoek, 1588 basisschoolleerlingen en 6718 middelbare scholieren. De gewogen steekproef bestaat voor de helft uit jongens

Bron: AD.nl

Back to school: een paar ideetjes om de overgang van vakantie naar school wat makkelijker te maken.

Realiseer je de impact

Voor kinderen, van kleuter tot en met puber, is het flink omschakelen na een lange vakantie waarin er niets moest en er geen druk was. Een nieuwe klas of lokaal, een nieuwe juf/meester, weer van alles moeten. Dat maakt dat kinderen moeten wennen en weer in het ritme moeten komen van school. We onderschatten als ouders nog wel eens wat de impact hiervan is op kinderen, zeker als je kind het aan de buitenkant niet heel duidelijk laat merken of zegt.

Toon begrip

Wat ze vooral nodig hebben is begrip van ons. Dat we begrijpen en ook aan hen kunnen uitleggen wat maakt dat ze gespannen of heel moe zijn of een kort lontje hebben. Of een terugvalletje op bv zindelijkheid of met duimen. Een kind begrijpt zelf niet waar dat vandaan komt en het helpt ze enorm als wij het inzien, begrijpen, met ze bespreken en er natuurlijk ook rekening mee houden. Toon dus wat begrip voor je dwarse emotionele kind. Het is echt niet niks die overgang.

Op tijd in gareel

Ga op tijd weer terug naar normale bedtijden en de dagelijkse regelmaat en structuur. Weer op tijd en aan tafel eten, avond en ochtendritueel weer als vanouds oppakken. Als je dat voor het einde van de vakantie al langzaamaan invoert is de overgang minder groot.

Afspraken (her)bespreken

Met kinderen vanaf 3 à 4 jaar kun je kort de (huis)afspraken die (weer) gelden even bespreken. Of je maakt ze zichtbaar op een dag/weekkalender of afsprakenlijstje. Samen met het gezin kun je weer even stilstaan bij wat jullie belangrijk vinden in huis, met elkaar en bv rond eten en taakjes. Hoe meer samen overlegd en besloten hoe groter de commitment.

Hou het behapbaar

Hou het de eerste weken na de vakantie een beetje behapbaar voor je kinderen (en jezelf!). Niet gelijk alle dagen vol proppen en de ene speeldate na de ander. Hou het rustig en kijk wat je kind aankan.

Blijf aandacht geven

Hou de tijd en de aandacht die je in een vakantie hebt voor je kind ook vast na de vakantie. Natuurlijk kan dit niet op eenzelfde manier maar probeer door de dag heen momenten te creëren waarop je bewust tijd voor ze hebt. Alleen al omdat het zo leuk is!

Bron: Tischa Neve voor Gezinnig

Je moet véél meer lummelen en niksen

 Elk kantoor moet een stilteruimte hebben voor contemplatie, we moeten vaker zinloze wandelingen maken en totaal offline gaan, vindt deze MIT-hoogleraar.

Denk eens aan de tijd dat je op de basisschool zat. Toen kon je nog op weg naar huis ineens een andere weg nemen, struinen, op bankjes klimmen, wat besjes plukken. Beetje kattekwaad uithalen. Alle gevoel voor tijd verliezen en pas uren later thuis komen. En nu? Tijd is nu voor de meesten een strikte meeteenheid geworden die altijd geoptimaliseerd moet worden. Geen minuut te verliezen.

We moeten broodnodig terug naar die kinderlijke, losse, ongedwongen blik op tijd, zegt Alan Lightman, hoogleraar aan het Massachusetts Institute of Technology. „We moeten weer tijd verspillen, tijd doorbrengen zonder een doel, waarbij je niets probeert te bereiken. Een etentje met vrienden, een wandelingetje maken in het bos, gewoon een beetje rondhangen en staren. Lummelen, niksen”, zegt hij aan de telefoon vanuit de VS.

Zijn recent verschenen boek In Praise of Wasting Time is een vurig pleidooi voor veel meer nutteloos rondhangen. En een waarschuwing voor wat er gebeurt als we zo druk en in zijn ogen zo mechanisch blijven leven zoals we nu doen.

Schade aan vermogen te fantaseren

„We moeten ons eerst bewust zijn van het probleem. De drukke leefstijl die we nu hebben kost ons ontzettend veel. Te weinig niksen levert schade op aan ons vermogen om na te denken, te fantaseren. We moeten inzien welke schade het toebrengt aan onze mentale staat en ons geestelijk welzijn. Die schade is subtieler dan de schade van zoiets als roken, maar misschien uiteindelijk wel net zo erg.”

In het boek haalt Lightman diverse studies aan die allemaal dezelfde kant op wijzen. „We hebben door de grotere tijdsdruk de laatste jaren minder tijd voor creatieve gedachten. Minder psychologische ruimte. Er zijn zeer zorgwekkende studies in de VS dat creativiteit onder jongeren meetbaar is afgenomen sinds de jaren negentig, parallel aan de opkomst van internet. Er is meer onrust, er zijn meer angstgevoelens bij jongeren, meer depressie, meer burn-outs. Dat wordt ondersteund door wereldwijde studies. Veel sociologen en psychologen wijten dat aan de angst om iets te missen, de angst om niet bij te blijven. Elke tien minuten moeten inchecken op Facebook, Instagram, WhatsApp helpt zeker niet.”

Robotachtig gedrag

„Veel mensen, zelfs hele landen, vertonen bijna robotachtig gedrag. De gemiddelde loopsnelheid in een stad als Singapore is sinds midden jaren negentig met 30 procent toegenomen! We hebben amper nog tijd om te reflecteren, bijvoorbeeld op onze waarden. Wat vinden we belangrijk in het leven? We hebben geen tijd meer om daar rustig over na te denken. We hollen van de ene toets naar de volgende vergadering, proberen altijd online en verbonden te blijven. En het wordt erger.”

 “De loopsnelheid in Singapore is sinds de jaren 90 met dertig procent toegenomen”

Het vergt veel discipline om deze trend te keren, zegt Lightman. „Zelfs als mensen zich bewust zijn van de constante gekte en drukte, kost het veel wilskracht om hun eigen gedrag te veranderen. Maar er zijn vrij eenvoudige ingrepen die je kunt doen. Zorg dat je smartphone gedurende een uur per dag helemaal uitstaat. Maak elke dag een wandeling van dertig minuten zonder dat je tussendoor e-mails aan het beantwoorden bent.”

„Elk kantoor zou een stilteruimte moeten hebben. De werkgever zou iedereen moeten aansporen om elke dag ongeveer dertig minuten daarin door te brengen. Mediteren mag, maar het hoeft niet. Het gaat juist om rust, om niksen, om doelloos gedrag waar we behoefte aan hebben. Er zijn al wat bedrijven die dit soort ruimtes hebben. Google heeft een zogeheten nap pod, voor het doen van tukjes. Het gaat erom dat je middenin de drukte van het kantoor even rustig wordt, even naar jezelf luistert: hoe voel ik me, waar ben ik eigenlijk mee bezig. Even unpluggen.”

„Ik probeer zelf ongeveer eenderde van mijn dag aan lummelen te besteden. Ik gebruik daarom al twintig jaar vrijwel geen e-mail. Helemaal zonder e-mail lukt mij ook niet maar ik geef mijn e-mailadres alleen aan een zeer selecte groep mensen. Ik ga op vakanties om helemaal onbereikbaar te zijn, ik ga helemaal offline. Ik weet ook dat dat niet altijd voor iedereen is weggelegd. Maar als je van het idee al onrustig wordt, moet je je afvragen of je niet een heel serieuze verslaving hebt. In stilte kom ik toe aan nadenken over de échte vragen over mijn leven: wat zijn mijn waarden, wat is belangrijk voor me, waar wil ik dat mijn leven naartoe leidt. Niet over wat ik morgen of volgende week moet doen. Je kunt in de momenten waarop je niks doet ook tijd inbouwen waar je met vrienden en naasten bent. Niet alleen via Facetime maar ook in het echt: dat zorgt ervoor dat je geest in een heel andere staat terecht komt.”

Ik probeer zelf ongeveer eenderde van mijn dag aan lummelen te besteden. Ik gebruik daarom al twintig jaar vrijwel geen e-mail. Helemaal zonder e-mail lukt mij ook niet maar ik geef mijn e-mailadres alleen aan een zeer selecte groep mensen. Ik ga op vakanties om helemaal onbereikbaar te zijn, ik ga helemaal offline. Ik weet ook dat dat niet altijd voor iedereen is weggelegd. Maar als je van het idee al onrustig wordt, moet je je afvragen of je niet een heel serieuze verslaving hebt. In stilte kom ik toe aan nadenken over de échte vragen over mijn leven: wat zijn mijn waarden, wat is belangrijk voor me, waar wil ik dat mijn leven naartoe leidt. Niet over wat ik morgen of volgende week moet doen. Je kunt in de momenten waarop je niks doet ook tijd inbouwen waar je met vrienden en naasten bent. Niet alleen via Facetime maar ook in het echt: dat zorgt ervoor dat je geest in een heel andere staat terecht komt.”

Gevoel van identiteit

„De grootste wetenschappelijke ontdekkingen worden juist gedaan als wetenschappers tussen hun drukke werk door aan het lummelen zijn; in de tuin, onder de douche.” En als we niet ons realiseren dat niksen en lummelen een essentieel element is van goed en gezond functioneren, zal zelfs ons gevoel van identiteit minder worden, voorspelt Lightman. Dat is moeilijk te meten en kwantificeren, erkent hij. „Maar het gevoel dat je weet wie je bent en wat je wilt, is afhankelijk van stille reflectie. Hele landen verliezen dat gevoel van identiteit en hun gevoel van de waarden waarvoor ze staan. Ik denk dat dat komt omdat we veel te weinig tijd nemen om rustig te reflecteren.”

Alan Lightman: In Praise of Wasting Time, TED Books, 128 blz. €10,99

Bron: NRC.nl

Schermloze zomervakantie: resetten van relaties
of los van realiteit?

De zomervakantie is in heel Nederland begonnen. Voor veel kinderen is het zonder school en sport zoeken naar een invulling van de dag, toch is daar gelukkig altijd nog… de telefoon. Maar hoe krijg je je kinderen los van dat scherm?

Voor veel ouders is smartphone- en tabletgebruik in de vakantie een dilemma. Koning Willem-Alexander en koningin Máxima kondigden aan twee of drie schermloze weken in te lassen voor hun dochters – en voor henzelf:

Wij vroegen deskundigen of dat wel zo’n goed idee is, een paar weken geen telefoon, tablet of tv.

Mediapedagoog Freek Zwanenberg vindt van wel. “Het is heel belangrijk om aan kinderen te leren dat je ook zonder kan. Zij groeien immers op in een tijd waarin er altijd schermen zijn.”

Steven Pont sluit zich daar bij aan. “Kinderen krijgen dan meer echt contact met elkaar en bewegen meer.” Verveling ligt op de loer, maar dat is volgens Pont juist een kans. “Verveling is een staat van ontevredenheid en leidt tot uit Pont ziet meer in een variant waarbij kinderen de hele vakantie pas vanaf 17.30 uur naar hun telefoon mogen grijpen of de televisie mogen aanzetten. Dat je dat als ouder misschien niet in dank wordt afgenomen, speelt volgens hem geen rol. “Jij moet regels stellen en ferm opvoeden. Niemand anders gaat het doen.”

Ook de relatie tussen jou en het apparaat kan dan even gereset worden.

Denise Bontje, coördinator Kind en Mediavinden, creativiteit en initiatief.”

Maar ga je dan helemaal schermloos, of ga je voor de tussenvorm waarin je de telefoon heel bewust gebruikt? Bijvoorbeeld niet om te whatsappen, maar wél om foto’s maken of iets op te zoeken. “Ik vind het heel dapper van de koningin om te zeggen ‘dan doen we gewoon cold turkey'”, zegt Bontje. “Het is wel het snelst wennen, maar het is wel heel moeilijk om te zeggen: hij zit in mijn tas als fototoestel, maar ik ga niet naar berichtjes kijken.”

Zwanenberg pleit liever voor een dag of dagdeel schermloos. “Ik gun alle kinderen een paar weken offline, maar je creëert daardoor zo’n groot contrast met de realiteit.” Hij denkt dat kinderen na zo’n schermloze periode helemaal niet minder of bewuster met media omgaan. “Zij groeien op in die wereld, dus je moet als ouders laten zien dat de offline wereld het belangrijkst blijft.” Dat je bijvoorbeeld de natuur ingaat of spelletjes gaat doen, en dat het dan leuk is dat je dat samen doet en er samen aandacht voor hebt.

Volgens Bontje is zo’n schermloze periode ook ideaal om je relatie te resetten. “Niet alleen met elkaar, als gezin, maar juist ook met jou en het apparaat. Een moment om je bewust af te vragen: waar wil ik dit apparaat eigenlijk voor gebruiken?”

Zo zou iedereen zich volgens haar kunnen afvragen of je berichtjes echt altijd direct moet beantwoorden, of dat je ook gewoon even naar buiten kan kijken als je in de bus zit. Benut je eigen schermloze tijd om na te denken over welk beeld je wilt uitstralen naar je kinderen, is haar advies.

Ook de relatie tussen je kind en het apparaat kan dan even herstart worden. Het is vaak een automatisme dat kinderen een filmpje kijken tijdens het koken of in een restaurant. “In de vakantie kunnen ze best merken dat ze dat helemaal niet nodig hebben om zich te kunnen vermaken”, voegt Bontje toe.

Hoe pak je het aan? Tips van de deskundigen

Ga in gesprek met elkaar. Begin daar al mee door tussen neus en lippen door te vragen wat ze aan het doen zijn. Stel vragen waar geen oordeel in zit, zoals ‘waarom zit iedereen eigenlijk op Instagram, denk je?’ Dan is het makkelijker om te praten over telefoongebruik en je plannen over schermloosheid.

Ouders moeten meedoen. Als je zelf meedoet, is het een gezamenlijk project. Dan is het makkelijker voor de kinderen om erin mee te gaan.

Betrek de kinderen erbij. Oudere kinderen kunnen best meedenken over alternatieven voor bijvoorbeeld foto’s maken. Wat zijn hun ideeën?

Hou het positief. Zeg niet “jij mag de rest van de dag niet aan je telefoon komen”, maar stel er iets leuks dat offline is tegenover: “Check nu nog even of je berichtjes hebt, want we gaan straks iets leuks doen en dan is het gezellig dat je erbij bent.”

 

Bron: AD.nl

5 tips om het gamen leuk te houden:

1. Verzet je niet tegen gamen in het algemeen

Ook al is gamen misschien niet jouw ding of vind je het verspilling van tijd, zorg ervoor dat je dit niet te duidelijk laat blijken aan je kind. Als je gamen of een specifieke game per definitie verkeerd vindt, dan wil je kind er op termijn ook niet meer met je over praten. Dit wil niet zeggen dat je het allemaal maar fantastisch moet vinden, maar roepen dat het onzin of tijdverspilling is, werkt averechts.

2. Snap waarom je kind de game leuk vindt

Als je je verdiept in het spel wat je kind zo leuk vindt en vaak speelt, dan wordt het praten erover al een stuk makkelijker. Je hoeft niet zelf gamer te worden om je een beetje te verdiepen in wat voor soort spel het is, wat de uitdaging is en welke belangen er spelen. Het wordt daardoor ook makkelijker om vervolgens je kind eens te laten vertellen (en te laten zien!) waarom hij of zij het zo tof vindt. Luister geïnteresseerd en je zult zien dat ze blij en enthousiast reageren op de tijd die je voor ze neemt. Je kunt nu makkelijker praten met je kind over het spel en alles daar omheen.

3. Stel regels en wees consequent

Ieder kind heeft grenzen en regels nodig, ook als het gamen betreft. Als je het spel of de spellen van je kind ‘snapt’, dan weet je ook welke regels je hierop kunt toepassen. Een game als Fortnite duurt gemiddeld 20 minuten en dan moet je echt al heel goed zijn. Een DOTA2 game duurt ongeveer 45 minuten, etc. Op die manier weet je dat 2 uur non-stop gamen niet nodig is en kun je pauzes afspreken. Stem deze pauzes af op andere afspraken, bijvoorbeeld over huiswerk of buitenspelen. Geef je kind ook inzicht in de speeltijd zodat ze bewust zijn van hun gedrag.

4. Gamen vs. eSports

Je doet er goed aan om, als dat relevant voor je is, je te verdiepen in de opmars van eSports. Het is te omvangrijk om dit in een paar zinnen uit te leggen maar ga er vanuit dat voor zo’n beetje elk spel een soort “Eredivisie” is voor de besten van de wereld. Inclusief grootse toernooien, enorme sponsorships en duizenden toeschouwers (online en offline). Wil je in een uurtje meer weten? Check de documentaire ‘Free to play’ op YouTube.

5. Vertrouw op je gevoel
Je gevoel zit meestal wel in de goede richting als het gaat om of je kind met iets moois of iets destructiefs bezig is. Vaak is dit een uitweg van andersoortige problemen. Signaleer je dus meer problemen of zie een combinatie van effecten, wees alert en vertrouw op je ouderlijke instinct. Gamen is op korte termijn wellicht minder schadelijk dan drugs of alcohol, maar als het een uitvlucht is van iets anders dan doe je er goed aan om je op de combinatie te richten en niet alleen het gamen aan te pakken.

Vermoed je verslaving en wil je meer specialistische informatie? Op de site van Yes we can Clinics vind je veel informatie.

Bron: Thomas van der Knijff van Grownhub