7 tips voor een verantwoordelijk beeldschermgebruik

2018-10-21T13:17:21+00:00

TIP 1: REGELS HOREN ERBIJ
Kinderen hebben regels en grenzen nodig. Kinderen leren al jong dat er verschillende regels bestaan.
Zo zijn er bijvoorbeeld afspraken over bedtijd en zakgeld. Daarom is het ook logisch dat er regels gelden voor beeldschermgebruik en beeldschermtijd. Maak afspraken over waar en wanneer het wel en niet mag. Denk aan smartphones aan tafel of in bed. Ook over de duur van het gebruik kun je afspraken maken. Leg uit waarom je deze regels belangrijk vindt en geef je kind de ruimte hier op te reageren. Zo weet je ook of je kind de regel begrijpt. Wanneer je kind al wat ouder is, kun je regels in gezamenlijk overleg opstellen. Met Mytimingcards maak je op een leuke en makkelijke manier afspraken met je kind over het beeldschermgebruik.

TIP 2: BLIJF REALISTISCH
Zorg voor regels waar je kind zich goed aan kan houden. Kinderen die al vroeg gewend zijn zich aan regels te houden over beeldschermgebruik, hebben er later minder moeite mee. Onthoud dat helemaal verbieden geen zin heeft. Je kind komt immers ook op andere plekken in aanraking met online activiteiten. Op school bijvoorbeeld speelt het beeldscherm in de vorm van een computer of tablet een steeds grotere rol.

TIP 3: NIET VOOR HET SLAPENGAAN
Liever geen tv, tablet of telefoon kort voor het slapengaan. Onderzoek wijst keer op keer uit dat het blauwe licht van schermen ervoor zorgt dat je minder én onrustiger slaapt. Dat geldt overigens zowel voor jou als voor je kind. Een bedritueel van tandenpoetsen, iedereen welterusten wensen en samen een boekje lezen is beter dan nog even een spelletje spelen op mama’s telefoon.

TIP 4: CHECK DE RICHTLIJNEN RONDOM BEELDSCHERMTIJD
Vind je het lastig om tot goede afspraken te komen over de beeldschermtijd van je kind? Laat je inspireren door de landelijke richtlijnen:
0-2 jaar: eventueel een paar keer per week samen, maximaal 5 minuten per keer.
2-4 jaar: 5 tot 10 minuten per keer, maximaal 30 minuten per dag.
4-6 jaar: 10 tot 15 minuten per keer, maximaal 1 uur per dag.
6-8 jaar: 30 minuten per keer, maximaal 1 uur per dag.
8-10 jaar: maximaal 1 tot 1,5 uur per dag.
10-12 jaar: maximaal 2 uur per dag.
12 jaar en ouder: maximaal 3 uur per dag.

TIP 5: KRIJG INZICHT IN HET MEDIAGEBRUIK VAN HET KIND
Communiceer en houd toezicht op wat je kind doet via de verschillende media. Kijk of de desbetreffende inhoud geschikt is voor de leeftijd van je kind. Een goed hulpmiddel hierbij is kijkwijzer.nl. Deze site bepaalt of de inhoud van een film, game of televisieprogramma geschikt is voor de leeftijd van het kind. Of kijk/speel gewoon eens mee met je kind. Zo kun je je een beter beeld vormen van de inhoud die je kind krijgt voorgeschoteld bij het gebruik van de verschillende media.

TIP 6: WEES JE OOK BEWUST VAN JE EIGEN MEDIAGEBRUIK
Kinderen kopiëren het gedrag van hun ouders. Dus als jij je telefoon tijdens het eten naast je bord hebt liggen, denkt je kind dat het normaal is om de hele tijd je mobiel te checken. Wees dus bewust van je eigen mediagebruik en geef het goede voorbeeld.

Tip 7: KIJK OOK EENS MEE
Wees niet bang om af en toe een spelletje mee te spelen of de vlogs te bekijken waar je kind zo enthousiast over is. Zo ervaar je ook zelf waarom je kind het zo leuk vindt en krijg je bovendien goede inzichten over wat er in het hoofd van je kind omgaat.

Tot slot
Maak het ook leuk en aantrekkelijk voor je kind om offline te zijn. Ga samen wat leuks doen en laat je eigen telefoon ook gewoon lekker thuis. Zo geef je meteen het goede voorbeeld.
Veel plezier samen, on- en offline!